۶ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۱۹

مهر گزارش می دهد؛

آستارا؛ تبلور زیبایی طبیعت و دیار جاذبه‌ها/ گردشگری زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری در گیلان

آستارا؛ تبلور زیبایی طبیعت و دیار جاذبه‌ها/ گردشگری زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری در گیلان

آستارا – خبرگزاری مهر: آستارا از جمله شهرهای مرزی و ساحلی شمال کشور است که از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی متعددی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، این شهرستان مرزی دارای جاذبه های طبیعی همچون پارک جنگلی بی بی یانلو، آبشار لاتون (بلند ترین آبشار گیلان)، آبگرم کوته کومه و علی داشی، گردنه حیران، پناهگاه حیات وحش و تالاب های بین المللی استیل و آق و همچنین جاذبه های تاریخی ـ فرهنگی مانند قلعه های شیندان و غیره است.

شهر آستارا در فاصله 180 کیلومتر از مرکز استان (رشت ) از  مغرب به کوه های پوشیده از جنگل تالش، از مشرق به سواحل شنی دریای کاسپین که در بعضی مناطق تخته سنگ های بزرگی زینت بخش سواحل آن است و از شمال به رودخانه آستارا چای که خط مرزی ایران و جمهوری آذربایجان است، منتهی می شود.

آستارا از زمان صفویه به سبب بسط تجارت و موقعیت جغرافیایی و نظامی اهمیت ویژه ای یافت و قلعه های زیادی در آن ساخته شد.

آستارا اکنون به دلیل وجود بازارهای مختلف هر ساله پذیرای مسافران و خریداران بی شماری است که در حین خرید از دیدن مناظر زیبای آن نیز غفلت نمی ورزند و از روحیه مهربان و مهمان نواز مردم و طبیعت سرسبز آن بهره می برند.

صنعت جهانگردی نیز از دیگر منابع در آمد زای این منطقه است، از جاذبه های شهرستان وجود دکه های کوچک و بزرگ بین راهی است که در کنار جاده و نزدیک جنگل های انبوه به عرضه تمشک، فندق، گردو، بلال،آلوچه، گل گاو زبان، عسل و دیگر محصولات می پرازند و تن خسته مسافران در سایه کومه های باصفای آنها دمی می آساید.

تالاب استیل از مهمترین جاذبه های طبیعی آستارا است

تالاب استیل یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی در هفت کیلومتری آستارا است. این تالاب با وسعت 138 هکتار زیستگاه انواع گونه های گیاهی و جانوری است. درختان توسکای شناور منظره بدیعی را خلق کرده اند که به دلیل ریشه داشتن در آب دائم در حال جابجایی هستند از اینرو این تالاب به تالاب درختان شناور نیز شهرت دارد.

 روستای کوته کومه در 9 کیلومتری لوندویل آستارا قرار دارد، آبشار لاتون و آبگرمی به نام همین روستا در این منطقه  واقع شده اند.

آبشار لاتون در 15 کیلومتری جنوب آستارا در روستای کوته کومه قراردارد، این آبشار با ارتفاع  105 متر بلندترین آبشار ایران است. در بالای این آبشار سه حوض طبیعی با سه آبشار به ارتفاع 10 متر و در کنار این آبشار، آبشاری با ارتفاع 65 متر با سرریز بیشتر و عریض تر، منظره منحصر بفردی را بوجود آورده است.

فاصله آبشار از روستا شش کیلومتر است که  پنج ساعت پیاده روی درمیان تپه هاو جنگل های متراکم و انبوه با درختان آلو، به، گلابی، فندق، گردو و سیب وحشی و همچنین عبور  از کنار چشمه های آب گوارا تجربه لذت بخشی را بدنبال دارد.

آبگرم روستای کوته کومه از دیرباز برای دردهای رماتیسمی و مفصلی پیشنهاد می شود. تن سپردن به آبگرم با بهره مندی از سرویس های بهداشتی و نیز لذت اقامت در خانه های روستایی و سنتی بدور از هیاهو و روزمرگی شهری به همراه صدای دلنشین رودخانه در قعر دره ای زیبا، خاطره بیاد ماندنی در دامان طبیعت  سحر انگیز.

گردنه حیران در مسیر ارتباطی اردبیل به آستارا از یک طرف مشرف به کوه های پوشیده از جنگل های انبوه و از سویی مشرف به دره هایی که رود آستاراچای در آنها جریان دارد.

زیبایی گردنه حیران هوش از سر می برد

مهربانی خداوند با این طبیعت زیبا که دیدن آن هوش از سر می برد و آدمی، حیران و مبهوت این تابلوی خلقت می شود شاید وجه تسمیه این نامگذاری باشد. امتداد جاده ای مصفا که تنوره کشان راه خود را در میان فضایی مه آلود در می نوردد و  استراحتگاه هایی که با صرف آش دوغ  و چای دم کشیده روی سماورهای  ذغالی آنها می توان خستگی  از تن زدود و بیش از پیش افسون این طبیعت زیبا شد. 

تله کابین حیران در مسیر سرسبز و زیبای هزار و 500 متری خود از منطقه حیران آغاز و وارد جنگل فندقلو (منطقه نمین اردبیل) می شود. تله کابین حیران دارای ۳۰ کابین شش نفره معمولی و سه کابین ویژه وی آی پی  است.

 در ابتدا و انتهای مسیر  با ایجاد  امکانات ویژه رفاهی و تفریحی از قبیل هتل، رستوران، پیست کارتینگ سعی بر این است تا لحظات مفرح و آرامش بخشی برای مسافران فراهم شود.

فرماندار شهرستان آستارا  در این زمینه می گوید: این شهرستان مرزی به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص دارای تنوع آب و هوایی بالایی در نقاط مختلف است.

سیروس شفقی افزود:  آستارا دارای مکان های زیبای گردشگری و توریستی است که هر بیننده ای را به وجد آورده و از حضور خود در این مکان های مختلف احساس رضایت و لذت می کند.

وی اظهارداشت: آستارا يکي از مهمترين و ارزشمند ترين مناطق توريستي استان گیلان به شمار مي آيد که براي توسعه و گسترش صنعت گردشگري از توانايي هاي قابل توجهي برخوردار است.

آستارا از زیبایی های طبیعی چشمگیری برخوردار است

فرماندار آستارا  گفت: صنعت گردشگري امروز به عنوان بخش مهم و اصلي در اقتصاد جهاني به شمار مي رود و در بين انواع مختلف گردشگري، طبيعت گردي ابزاري مناسب برای دستيابي به توسعه پايدار منطقه است.

وی افزود:  گردشگري امروز در كشور به جهت بافت هاي تاريخي، فرهنگي، طبيعي و همچنين جاذبه هاي مذهبي كه در آن وجود دارد اهميت بيشتري يافته است.

شفقی اظهارداشت: صنعت توريسم و جذب گردشگر امروز از عوامل موفقيت هر کشور به لحاظ اقتصادي محسوب مي شود بطوري که بخش مهمي از درآمدهاي بسياري از کشورهاي دنيا از طريق اين صنعت بدست مي آيد.

وی اذعان داشت: تقاضاي روزافزون گردشگران براي استفاده از جاذبه هاي طبيعي و بازديد از اماکن تاريخي - باستاني، فرهنگي و مذهبي، بستر مناسبي را براي فراهم ساختن امکانات رفاهي و توسعه گردشگري فراهم آورده است.

فرماندار آستارا یادآورشد: آستارا از نظر موقعيت مکاني و داشتن عناصر مهم جذب گردشگر مانند چشم انداز و مناظر طبيعي، آثار باستاني، تنوع اقليمي، آداب و رسوم و سنن اجتماعي زمينه هاي مناسبي براي توسعه فعاليت هاي گردشگري دارد. گردشگري يکي از واقعيت هاي اقتصادي و اجتماعي انکارناپذير دنياي کنوني است.

به هر حال صنعت گردشگري امروزه در رديف صنعت هاي پر درآمد، پاك و كم هزينه دنيا قرار دارد و از هر 15 نفر شاغل در سطح دنيا يك نفر در اين بخش فعال هستند. از طرفي صنعت گردشگري دنيا ابعاد متنوعي همچون اكو توريسم، توريسم درماني، ورزشي، روستايي، فرهنگي، تاريخي و غیره توسعه يافته است.

با توجه به جمعيت جوان رو به گسترش، نرخ بالاي بيكاري، لزوم افزايش درآمد ارزي و سرمايه گذاري خارجي، توجه بيش از پيش در حوزه گردشگري مي تواند زمينه رسيدن به اشتغال كامل، افزايش درآمد ارزي، معرفي تمدن و فرهنگ ايراني به جهانيان، تعامل گسترده و سازنده با كشورهاي دنيا، درهم شكستن مرزهاي قومي و اقليتي را فراهم كند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این خصوص گفت:  گردشگري، فرصتي براي توسعه كسب و كار و ايجاد شغل است به علاوه محركي براي سرمايه گذاري و حمايت از خدمات محلي حتي در جوامع از راه دور خواهد بود.

گردشگری عامل محركي براي سرمايه گذاري و حمايت از خدمات محلي

رضا علیزاده افزود: گردشگري مي تواند اعتماد به نفس ايجاد كند و مشوقي براي حفظ هنرهاي سنتي و صنايع دستي، دانش سنتي و روش هايي باشد كه منجر به استفاده پايدار از تنوع زيستي مي شود.

 وی همچنین اظهارداشت: این صنعت موقعيت هاي كاري زيادي به طور مستقيم در هتل ها، رستوران ها، آژانس هاي مسافرتي، كسب و كارهاي كوچك و حمل و نقل فراهم و مشاغل غيرمستقيمي نيز بوسيله كارمندان اين بخش ها ايجاد مي شود كه به نوبه خود موجب ايجاد مشاغل جديدي در اقتصاد محلي  خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه  گردشگري محركي براي توليد كالاها و خدمات محلي است، گفت: گردشگران مي توانند كيفيت زندگي اجتماع محلي را افزايش داده و با ايجاد شغل و كاهش فقر منجر به بهبود استانداردهاي زندگي شوند.

وی افزود: چشم انداز توسعه گردشگري ساخت و ساز، بهبود زيرساخت هاي اساسي، بازسازي مراكز تاريخي، ساخت تسهيلات تفريحي و فرهنگي، بروز رساني شبكه حمل و نقل، توسعه رويدادهاي فرهنگي و ورزشي با اهميت بين المللي و غیره را توجيه مي كند بنابراین از اين سرمايه گذاري، هم گردشگر و هم جمعيت ساكن منتفع مي شوند.

بدون شک سفر محرك اصلي در چرخه اقتصاد است، صنعت توريسم  يكي از زمينه هاي اقتصاد جهاني است. صنعت توريسم، همچنان به عنوان چرخه پيشرفت اقتصادي بسياري از كشورهاي فقير به حساب مي آيد.

توريسم نه تنها سبب افزايش درآمد افراد و سازمان هايي مي شود كه در اين راستا فعاليت دارند، بلكه براي افرادي كه به گردشگري علاقه مندهستند نيز مي تواند مفيد باشد. هر كشور، شهر يا حتي روستا داراي پتانسيل هايي برای رونق اقتصادي است.

 توريسم مي تواند همچون يك كار تجارتي باعث رقابت اقتصادي شود. همانطور كه در تجارت تامين كننده هاي كالا در صدد رقابت برای توليد كالايي بهتر بر مي آيند در صنعت توريسم نيز از آنجا كه گردشگران روز به روز دنبال سرويس گرفتن بهتر هستند، كشورها بايد به رقابت افتاده تا برای جذب بيشتر مسافران در كشور خود امكانات و تجهيزات بيشتري را فراهم آورند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید:  صنعت گردشگري مي تواند به عنوان يك مولفه پايدار، منبعي مالي و قابل توجه برای افزايش هر چه بيشتر خدمات رساني با صرفه اقتصادي به آحاد شهروندان محسوب شود.

صفر نعیمی افزود: گردشگري علاوه بر تأثيرات مثبتي كه بر اقتصاد شهرستان، معيشت شهروندان، توسعه كسب و كارهاي فرد و بهبود وضعيت زير ساخت هاي شهري دارد مي تواند به عنوان يكي از منابع درآمدهاي پايدار شهرداري، نقشي اساسي در اقتصاد شهر ايفا كند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های گردشگری آستارا در زمینه های مختلف تاکید کرد و اظهارداشت:  صنعت گردشگری نقش مهمی در توسعه اشتغال و رفع معضل بیکاری در این شهرستان مرزی دارد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: گردشگری به دلیل گستردگی، همه گیری، درآمدزایی و صرفه اقتصادی بالا و غیره می تواند مشکلات منطقه رفع کند.

وی در ادامه گردشگری را از مهمترین محورهای توسعه استان عنوان کرد و افزود: بدون شک رشد اقتصادی منطقه در گرو توسعه گردشگری است و باید این حوزه در کنار بخش کشاورزی از توجه ویژه برخوردار باشد.

صنعت گردشگری با ویژگی ‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌ شود

نعیمی اذعان داشت: صنعت گردشگری با ویژگی ‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌ شود. این صنعت نه‌ تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید است.

به هر ترتیب گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه ‌های جهانگردی نظیر ایران می ‌تواند به مهمترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح و همه‌ جانبه توأم با آینده‌ نگری برای آن تنظیم و اجرا شود.

سرمایه‌ گذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیع‌ کننده درآمد است و هنگامی که جهانگرد وارد کشور می ‌شود در مقابل خدماتی که به وی ارائه می‌شود باید هزینه پرداخت کند و این پرداخت ارزی خواهد بود بنابراین این صنعت می ‌تواند جایگزین اقتصاد تک ‌محصولی یعنی درآمد نفتی شود.

صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت مهمترین گزینه برای درآمد ارزی در کشور خواهد بود. چون کشور ایران در این موارد یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب جهانگرد داشته که آن درآمدهای ارزی هنگفتی را به دنبال خواهد داشت و موضوعات مورد علاقه جهانگردان در ایران به فراوانی یافت می ‌شود که از جمله طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، مردمی با فرهنگ و تمدن کهن، آداب و رسوم و سنن باستانی و اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی ‌نظیر به‌ ویژه در شمال ایران و در منطقه آستارا، تالش ‌ و شهرک تاریخی ماسوله با قدمتی چندین هزار ساله که وجود دارد، در کمتر کشوری می ‌توان پیدا کرد.

از طرفی کشور ایران یکی از پنج کشور مهم جهان در عصر حاضر است که آثار و آداب و سنن باستانی در حدی قابل توجه وجود دارد و تنها کشوری است که با داشتن این همه جاذبه‌ های جهانگردی، بخش صنعت جهانگردی را به راحتی می ‌توان در آن مقبول ساخت.

ورود گردشگر به گیلان، سرمایه‌ گذاران را تشویق به سرمایه‌ گذاری در زمینه احداث اقامتگاه، سالن ‌های غذاخوری مجهز بین ‌راهی، احداث تله ‌کابین و غیره می کند که این مهم ضمن پویایی اقتصادی باعث کاهش نرخ بیکاری در استان می شود.

کد خبر 2261093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha